Surviving
a school shooting
Kirjoittaja:
Loren Christensen
Kustantaja:
Paladin press, 2008
Sivumäärä:
136, sivukoko:21,5 x 14 cm
Taustatietoja
kirjoittajasta:
Loren
Christensen on harjoitellut eri taistelulajeja yli 40 vuotta, ja
hänellä on yhteensä kymmenen mustan vyön tasoa
kolmessa eri lajissa. Christensen on toiminut poliisina useissa
tehtävissä lähes 30 vuotta sekä kouluttanut
kamppailutaitoja sekä poliiseille että siviileille.
Christensen on tehnyt nelisenkymmentä kamppailulajeja ja
itsepuolustusta käsittelevää kirjaa ja opetusfilmiä.
Chistensenin kirja Defensive Tactis esiteltiin Kontrollin numerossa
2/2008.
Kirjan
esittely:
Jos
muutama vuosi sitten joku olisi väittänyt, että
Suomessa tapahtuu kouluampumisia, väittäjän
mielenterveyttä oltaisiin saatettu epäillä.
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että Suomi ei ole mikään
lintukoto jonne maailman pahuus ei ylety, minkä viime vuosien
kouluampumiset – ja ainakin yksi ennalta estetty tapaus – ovat
osoittaneet.
Kirjan
ensmäisessä luvussa käsitellään
kouluampumisia yleensä, ja tutkitaan kouluampujan profiilia.
Christensen osoittaa, että kouluampumiset ovat (Yhdysvalloissa)
huomattavasti yleisempiä kuin mitä mediaa seuraamalla voisi
luulla; paljon julksuutta saavat tapaukset ovat vain jäävuoren
huippu. Christensen luettelee väkivaltaa laukaisevia tekijöitä,
joita ovat mm. koulukiusatuksi joutuminen, tyttö- tai
poikaystävän menettäminen, tai aikaisemmista
ampumisista kuuleminen. Suuri osa väkivaltatapauksista
voitaisiin estää ennakolla tunnistamalla nämä
väkivallan laukaisevat tekijät, ja puttumalla tilanteeseen
ennen kuin on liian myöhäistä. Kirjassa esitellään
myös kouluampujan profiilia; Christensen toteaa mm. että
toisin kuin yleensä luullaan, tyypillisen ampujan profiilia ei
voida määritellä. Sen sijaan on olemassa usein
huomiotta jätettyjä asioita, joihin keskittymällä
voitaisiin ennaltaehkäistä tulevia tragedioita: lähes
kaikki ampujat käyttäytyivät jo ennen tekoaan tavalla
joka huolestutti heidän lähipiiriään, minkä
lisäksi suuri osa ampujista on koulukiusattuja.
Ennaltaehkäisemistä
käsittelevä luku painottaa koulun oppilaiden tekemien
havaintojen tärkeyttä. Usein – mutta ei suinkaan aina –
ampuja on koulun sen hetkinen tai entinen oppilas, ja koska oppilaat
ovat enemmän tekemisissä keskenään kuin
opettajien kanssa, oppilailla on paremmat mahdollisuudet huomata
toisen oppilaan huolestumista aiheuttava käyttäytyminen.
Vanhemmille neuvotaan, miten lapsia voidaan opastaa tunnistamaan
ampumista ennakoivaan käyttäytymistä, sekä
tunnistamaan tällaista käyttäytymistä omassa
lapsessaan.
Seuraavassa
luvussa käsitellään tilannetta jossa oppilaan on
havaittu käyttäytyvän uhkaavasti, tai esimerkiksi
tuovan aseen kouluun. Neuvoja annetaan sekä tilanteen
havaitsevan koulun opiskelijan, että tämän vanhempien
näkökulmasta. Kiteytettynä neuvo kuuluu: tilanteet
tulee ottaa vakavasti ja asiasta pitää kertoa eteenpäin.
Kirjassa annetaan ohjeita myös akuutin tilanteen hoitamiseen;
esimerkiksi puhejudoa käsitellään lyhyesti.
Kirjan
puolivälissä alkaa kirjan pisin, asennoitumista ja
strategiaa käsittelevä luku. Itsepuolstuksen henkisestä
puolesta jotain jo entuudestaan tietävälle luvun
asennoitumista käsittelevät osiot eivät tuo juurikaan
uutta, sillä Christensen kertoo lukijalle vain aivan
perusasioita. Asioita käsitellään heposti
ymmärrettävällä tavalla, jolloin asioita
entuudestaan tuntemattoman lukijan on helppoa ymmärtää
niitä. Strategiaosuus keskittyy lähinnä pohdiskelemaan
joidenkin turvallisuuteen vaikuttavien toimenpiteiden – kuten
metallinpaljastinten hankkimisen – hyviä ja huonoja puolia.
Toki lukijalle annetaan myös joitakin yksinkertaisia käytännön
neuvoja tilanteiden varalta valmistautumiseen.
Kirjan
kaksi viimeistä lukua käsittelevät toimintaa
varsinaisen hyökkäyksen aikana. Lukijalle annetaan kaksi
pääasiallista toimintamallia: ensisijaisesti tilanteesta
tulisi pyrkiä pakoon, ja mikäli tämä ei onnistu,
on pyrittävä piiloutumaan. Molempiin toimintamalliin
annetaan ohjeita ja kehotetaan harjoittelemaan asiaa etukäteen
mielikuvaharjoitteluna. Neuvot ovat varsin päteviä, mutta
jälleen liikutaan alkeiden tasolla. Luvussa mm. annetaan neuvoja
piilopaikan valinnassa, kerrotaan mitä eroa on suojalla ja
näkösuojalla, ja valotetaan lukijalle, miten paikalle
hälytetty poliisi kokee tilanteen, ja miten poliisin kanssa
tulee asioida tilanteen ollessa akuutti. Viimeinen luku käsittelee
toimimista tilanteessa jossa pakeneminen tai piiloutuminen ei ole
enää mahdollista. Kirjassa käsitellään
neljää eri tilannetta ja jokaisen varalle annetaan
toimintaohjeita: hyökkääjä on aseeton, hyökkääjä
on aseistautunut improvisoidulla aseella, teräaseella tai
ampuma-aseella.
Kokonaisarvio
kirjasta:
Kirja
on kirjoitettu useasta eri näkökulmasta: neuvoja annetaan
suoraan eri ikäisille lapsille ja nuorille, näiden
vanhemmille, sekä viranomaisille – lähinnä koulun
henkilökunalle ja poliiseille. Lisäksi Christensen ottaa
hyvin huomioon eri ikäisten lasten kyvyn ymmärtää
ohjeita ja toimia tilanteissa, ja tämä näkyy selvästi
eri ikäisille annetuissa toimintaohjeissa. On hyvä että
kirjassa on useita näkökulmia, mutta eri kohderyhmille
suunnattua tekstiä ei ole eroteltu riittävän selkeästi
toisistaan. Tekstin näkökulma saattaa muuttua kappalleen
välein kohderyhmästä toiseen, ja vaikka lukijan on
helppo ymmärtää kenelle mikäkin tekstin on
suunnattu, tietylle kohderyhmälle tarkoitetun tekstin löytäminen
silmäilemällä on vaikeaa.
On
perusteltua, että kirja käsittelee asioita alkeiden
tasolla, sillä oletuksena on että suuri osa lukijoista ei
ole juurikaan perehtynyt aiheeseen. Sen sijaan käsittelyn
pintapuolisuus aiheutti minulle pettymyksen: käsittely voisi
olla syvällisempää, vaikka se lähtisikin
liikkeelle alkeista. Minulle tulikin mieleen, että kirja on
jostain syystä haluttu markkinoille mahdollisimman nopeasti;
ikään kuin jonkin paljon julkisuutta saaneen
kouluampumistapauksen vanavedessä.
Vaikka
kirja on hieman pintapuolinen, sen sisältävät neuvot
ovat mielestäni pääsääntöisesti varsin
hyviä. Kirja toimiikin mielestäni hyvin alustuksena
syvällisemmälle aiheeseen tutustumiselle.
(arvostelu on julkaistu aikaisemmin Kontrollin numerossa 2/2009)
No comments:
Post a Comment